3224Anneke Ammerlaan spreektDinsdag 10 april werd in Lux, Nijmegen een discussie gehouden over de toekomst van de binnenstad. Een van de sprekers is food trendwatcher Anneke Ammerlaan. Om de stad leefbaar en aantrekkelijk te houden moet je zorgen voor een gevarieerd aanbod aan winkels en bedrijven die eten en drinken aanbieden. Daarvoor komen de mensen naar de binnenstad. Hun mode kopen ze wel via internet.
It’s not what you wear, it’s what you eat.

Als je wilt laten zien wie je bent doe je dat door te laten zien wat je eet. Vroeger deed je dat met mode nu met eten. Anneke Ammerlaan noemt de categorie mensen die deze trend in gang zetten de Foodconnectors: mensen die contact maken via eten. Het zijn hoger opgeleide jonge mensen, opgegroeid in overvloed en overdaad. Het gaat bij hen niet om bezit of om kwantiteit, maar om kwaliteit. Zij waarderen ambachtelijk gemaakt echt eten en zijn bereid daar voor te betalen. Ze nemen hun verantwoordelijkheid: voor het milieu, voor dierenwelzijn en de toekomst van de planeet.
Zij kopen geen voorverpakt, gesneden fabriekskaas in de supermarkt, maar regionaal gemaakte boerenkaas. Ze kiezen voor rode bieten uit de regio in plaats van ingevlogen sperciebonen uit Afrika. De oude helden zijn de beurshandelaren, de nieuwe helden de ambachtelijke boeren.

Als de binnenstad weer een marktplaats heeft waar de producten van deze boeren wordt aangeboden en als er lunchcafe’s en restaurants zijn die met deze producten een moderne en dus verantwoorde en duurzame maaltijd aanbieden dan wordt de binnenstad een ‘food-destination’ een bestemming waar  toeristen speciaal naar toe komen om te genieten van het aanbod.
Voorbeelden van wat Anneke bedoelt vindt u in the Meatpacking district in New York, in Kopenhagen en iets dichter bij in Amsterdam Zuid.
Gerard Reijmer

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.